Musa rajuna, viina raakana ja naiset naisina

Rockabilly saapui Suomeen ja pyyhkäisi yli koko maan. Yläkouluikäiset olivat tietyissä kouluissa täysin rockabillyn kannalla. Usein kuulee sellaista, että punkkarit olisivat olleet jotenkin kukkahatut päässä kulkevaa porukkaa. Kenties punkkareita tuli maalta kaupunkeihin ja sitten he ihmettelivät kohtaamaansa väkivaltaa. Monet maalla kasvaneet punkkarit menivät enemmän kaupunkeihin yliopistoihin ja he ”sivistyivät” siellä ja ovat sittemmin kasvattaneet lapsistaan maailmanparantajia, joille väkivalta on vierasta. Helsingin lähiöissä se ei ollut sitä oikein kenellekään.

Jakolinja ei ainakaan itäisessä Helsingissä mennyt aivan sellaiseen malliin. Joillakin punkkareilla oli rikollinen aura. Heillä oli nahkatakit, joissa oli Sex Pistolsin nimi epäsiististi kirjailtuna. Hakaneuloja, ketjuja ja muuta krääsää tungettiin joka paikkaan. Osa veti huumeita tai haisteli liimaa. Hakaristi oli joillakin myös kovaa asennetta osoittava symboli. Se tuli Sex Pistolsin punk-asenteesta. Jos nyt ajatellaan musiikin rajuuden kautta, niin ei joku Pelle Miljoona tai Maukka Perusjätkä olleet mitenkään pehmeitä tai hippiaatteen edustajia.

Punk musiikilla oli oma tilauksensa Englannissa. Samalla tavalla Teddien kulttuuri syntyi siellä. Iso-Britania oli menettänyt siirtomaavaltansa. Maa oli kovan talouslaman kourissa. Thatcherin valtaannousu merkitsi lakkoilua ja muuta yhteiskunnallista kuohuntaa.

On selvää, että musiikillinen tyyli ja asenne siirtyi Suomeen ulkoa. Kenties Teddy and the Tigers ilmaisi sitä omalla tavallaan suomalaisesti. Toisaalta Hurriganes saattoi olla asenteellisesti lähempänä Crazy Cavania kuin Tepot.

Suomalainen yhteiskunta oli erilainen kuin Englanti. Rockabilly saavutti kovan suosion kouluissa. Maassamme oli tapahtunut vapautumista. Vielä 1950-luvulla poliisi saattoi hajoittaa kolmen henkilön muodostaman ”jengin” kadulla. Mitään radikaalia nuorisokulttuuria ei Suomeen päässyt syntymään silloin. Maassa elettiin herkkää sodanjälkeistä aikaa. Täällä vain kuunneltiin uutisia, kuinka Tukholmassa kaadettiin autoja Bill Haleyn hitin sisältäneen elokuvan ”Älä käännä heille selkääsi” elokuvan jälkimainingeissa. Jotain lättähattuja toki liikkui, mutta heistä ei ollut ryppyilemään virkavallalle. Yleislakon aikana 1956 kaadettiin poliisin hevosia. Se ei ollut nuorisokapinaa. Mukana oli sodan kokeneita miehiä.

Punkkarit ovat levittäneet legendaa, että he olisivat kasvaneet tyylinsä ansiosta tiedostaviksi. Ainakin he ovat nostaneet toisiaan.

Posts created 9

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top